Gràcies a l’observació que he pogut realitzar
durant tot aquest temps de la
piscopedagoga amb els nens amb aquest tipus de trastorn, m’ha permès realitzar
un estudi contextualitzat i així adonar-me d’una
sèrie d’estratègies a tenir molt en compte. L’observació en aquest context ha
estat un escenari privilegiat, ja que he pogut veure les relacions que
estableixen amb els seus iguals amb els adults, així com la interpretació que
poden fer dels estats mentals dels altres. D’aquesta manera, puc dir que les
estratègies a valorar són les següents:
Estratègies per desenvolupar les competències
comunicatives:
· Utilitzar codis variats, no només orals
(gestos, expressions facials...).
·
Valorar els intents comunicatius.
·
Facilitar sistemes augmentatius de comunicació
per desenvolupar les relacions
interpersonals i les estratègies de petició i
expressió de desitjos.
·
Fomentar l’ús de la comunicació com a
alternativa als problemes de
comportament.
·
Realitzar activitats que els ajudin a
desenvolupar intercanvis comunicatius amb
els altres.
·
Fomentar l’ús de paraules amb sentit en comptes
de repetir paraules de
manera mecànica.
·
Parlar a poc a poc amb frases clares i curtes.
·
Seqüenciar les instruccions llargues i
reforçar-les amb imatges, si cal (utilitzar
suport visual).
·
Promoure la verbalització dels seus sentiments
de manera adequada.
·
Proporcionar un repertori de respostes per
utilitzar en diferents situacions
(ensenyar-los què han de dir i com dir-ho).
·
Animar-los a participar en les converses, tot
reforçant-los.
Estratègies per desenvolupar les competències
d’autonomia i iniciativa personal (la
relació amb els altres)
·
Compartir accions amb els altres per propiciar
l’atenció conjunta.
·
Fomentar el contacte i la mirada.
·
Escenificar situacions de la vida real en que
sigui necessari posar-se al lloc
dels altres per solucionar un conflicte.
·
Utilitzar esquemes amb els quals es puguin
guiar durant una conversa.
·
Promoure la identificació de les seves
emocions.
·
No fer cas de les rebequeries, però sí donar
significat a les seves actuacions.
·
Transmetre de manera clara que s’han d’obeir
una sèrie de normes
específiques i que s’han d’acabar els treballs..
·
Donar les normes de disciplina per escrit
(targetes d’ajut, llistes...).
·
Donar normes concretes en positiu i revisar-les
regularment.
·
Utilitzar tècniques de reforç conductual
positiu per promoure conductes
adaptatives i prosocials.
·
Explicar a l’alumne/a les conductes adequades
per a les situacions quotidianes
i assegurar-se que ho ha entès.
·
Analitzar les situacions conflictives, seguint
les seqüències dels fets i valorant-
ne les conseqüències.
·
Donar-li opció als moments de solitud que
necessita per disminuir l’angoixa de
l’exigència de l’entorn
No hay comentarios:
Publicar un comentario