lunes, 15 de diciembre de 2014

Conclusions

L’elaboració   d’aquest   projecte   m’ha   permès   conèixer  el   funcionament  d’unes sessions amb nens autistes. A  més,  he  pogut  ser  partícip  de   les   activitats   que   s’han   dut   a   terme i dels moviments que ha de realitzar la psicopedagoga  per poder fer que el nen evolucioni de manera positiva i progressiva. D’aquesta   manera,   s’ha   de   dir   que   un   aspecte   fonamental és el treball col·laboratiu i en equip (amb les famílies, amb les escoles, amb els hospitals…). El treball en equip és fonamental per dur a terme una bona feina amb els alumnes amb necessitats educatives  especials.  D’aquesta  manera,  la  flexibilitat,  la  capacitat  d’adaptació,   el   saber   escoltar   els   altres,   la   confiança   són   elements   que   s’han   de   tenir presents   a   l’hora   de   realitzar   un   bon   treball   en   equip.   La   flexibilitat   és   un   aspecte a tenir en compte ja que el fet de saber adaptar-se a circumstàncies adverses, a circumstàncies inesperades fa que es puguin superar millor les dificultats que es presentin. La confiança també és bàsica, ja que és un aspecte important reconèixer que altres professionals poden aportar ajuda o informació útil  per  a  la  intervenció  amb  l’alumne.  Així,  és  molt  convenient  realitzar  reunions   per tal que tots els professionals   que   atenen   l’alumne   portin   a   terme   una   reflexió  conjunta  a  l’entorn  a  les  ajudes  que  se  li  poden  oferir.
Sense aquest treball conjunt no seria possible tampoc realitzar amb èxit les intervencions adequades a les necessitats   d’aquest   tipus   d’alumnat.   El fet que un conjunt de professionals seguin a parlar  i estalviar energies suposa un augment de la qualitat de la intervenció i això és l’èxit per al nen. Les dificultats de comunicació, conducta i destreses socials que presenten aquests alumnes requereix que, en alguns moments, hi hagi una col·laboració de tots els professionals. Per   tant,   és   important   que   hi   hagi   una   comunicació   constant   entre   tots   els   elements   implicats   en   l’educació   de   l’alumne.
D’altra  banda,  aquest  projecte m’ha servit també per conèixer de manera més concreta  les  característiques  que  presenta  l’alumnat  amb  Trastorn  de  l’Espectre   Autista.   A   més,   m’ha   permès   valorar   dos   alumnes   amb   TEA  amb els quals m’he sentit molt agust. He pogut observar diferents tipus d’autisme i per tant diferents reaccions. Un altre  aspecte  que  considero  interessant,  ha  estat  el  fet  del disseny d’activitats   i   recursos   educatius   que   afavoreixen   el   desenvolupament   de   les   capacitats  relacionals,  comunicatives  i  simbòliques  de  l’alumnat  TEA.  Aquestes   activitats  s’han  dissenyat  i  dut  a  terme  juntament  amb  la  psicopedagoga.
He de dir que des de feia temps era un tema que m’interessava i la veritat és que he après moltes coses sobre ells. Estic molt satisfeta per tot l’aprenentatge realitzat i molt agraïda a la psicopedagoga per tot el que m’ha ajudat i per totes les aclaracions i explicacions que m’ha anat donant contínuament.
En resum, la realització de les pràctiques m'ha servit per aprofundir en el tema dels   trastorns   de   l’espectre   autista,   un   tema   que   causa   fascinació,   com   recordava   Rivière,   ja   que   “l’aïllament   desconnectat   dels   nens   autistes   ens   resulta estrany i fascinant com ho seria el fet que un cos inert, en contra de les lleis de la gravetat i dels nostres esquemes cognitius previs, comencés a volar pels  aires  de  la  nostra  habitació”  (Autismo. Orientaciones para la intervención educativa. Rivière, 2001)


No hay comentarios:

Publicar un comentario