L’elaboració
d’aquest projecte m’ha permès conèixer
el funcionament d’unes
sessions amb nens autistes. A més, he pogut ser
partícip de les activitats que s’han
dut a terme i dels moviments que ha de realitzar la
psicopedagoga per poder fer que el nen
evolucioni de manera positiva i progressiva. D’aquesta manera,
s’ha de dir que un aspecte fonamental
és el treball col·laboratiu i en equip (amb les famílies, amb les escoles, amb
els hospitals…). El treball en equip és fonamental per dur a terme una bona
feina amb els alumnes amb necessitats educatives especials.
D’aquesta manera, la flexibilitat, la
capacitat d’adaptació, el saber escoltar
els altres, la confiança són elements
que s’han de tenir presents a l’hora
de realitzar un bon treball en
equip. La flexibilitat és un aspecte a tenir
en compte ja que el fet de saber adaptar-se a circumstàncies adverses, a
circumstàncies inesperades fa que es puguin superar millor les dificultats que
es presentin. La confiança també és bàsica, ja que és un aspecte important
reconèixer que altres professionals poden aportar ajuda o informació útil
per a la intervenció amb l’alumne.
Així, és molt convenient realitzar reunions
per tal que tots els professionals que atenen
l’alumne portin a terme una reflexió
conjunta a l’entorn a les ajudes que
se li poden oferir.
Sense aquest
treball conjunt no seria possible tampoc realitzar amb èxit les intervencions
adequades a les necessitats d’aquest tipus d’alumnat. El fet que un conjunt de
professionals seguin a parlar i estalviar
energies suposa un augment de la qualitat de la intervenció i això és l’èxit
per al nen. Les dificultats de comunicació, conducta i destreses socials que
presenten aquests alumnes requereix que, en alguns moments, hi hagi una col·laboració
de tots els professionals. Per tant, és important que hi
hagi una comunicació constant entre tots
els elements implicats en l’educació
de l’alumne.
D’altra
banda, aquest projecte m’ha servit també per conèixer de
manera més concreta les característiques que presenta
l’alumnat amb Trastorn de l’Espectre
Autista. A més, m’ha permès valorar
dos alumnes amb TEA
amb els quals m’he sentit molt agust. He pogut observar diferents tipus
d’autisme i per tant diferents reaccions. Un altre aspecte que
considero interessant, ha estat el
fet del disseny d’activitats i recursos
educatius que afavoreixen el desenvolupament
de les capacitats relacionals, comunicatives i
simbòliques de l’alumnat TEA. Aquestes
activitats s’han dissenyat i dut a terme
juntament amb la psicopedagoga.
He de dir que des de feia
temps era un tema que m’interessava i la veritat és que he après moltes coses
sobre ells. Estic molt satisfeta per tot l’aprenentatge realitzat i molt agraïda
a la psicopedagoga per tot el que m’ha ajudat i per totes les aclaracions i
explicacions que m’ha anat donant contínuament.
En resum, la
realització de les pràctiques m'ha servit per aprofundir en el tema dels
trastorns de l’espectre autista, un tema
que causa fascinació, com recordava
Rivière, ja que “l’aïllament desconnectat
dels nens autistes ens resulta estrany i fascinant
com ho seria el fet que un cos inert, en contra de les lleis de la gravetat i
dels nostres esquemes cognitius previs, comencés a volar pels aires
de la nostra habitació” (Autismo. Orientaciones
para la intervención educativa. Rivière, 2001)
No hay comentarios:
Publicar un comentario