martes, 3 de junio de 2014

Tècniques d'estudi - Pluja d'idees


Estem a la sala de teràpia amb cinc alumnes els quals tenen entre 10 i 15 anys. La majoria d’ells tenen problemes a l’hora d’estudiar, ja que els hi costa molt concentrar-se, retenir informació, esforçar-se i centrar l’atenció. Per això, la psicopedagoga els hi fa una pluja d’idees d’una sèrie de tècniques d’estudi que poden emprar a l’hora d’estudiar. Aquestes són les següents:
  • Resums: Fer resums per temes perquè així ens sigui més fàcil l’estudi. D’aquesta manera, a l’hora que també escrivim la lliçó se’ns va quedant a la nostra memòria.
  • Esquemes: A l’hora de realitzar un esquema has de tenir ben clar el tema. D’aquesta manera, fer l’esforç de realitzar aquesta tècnica significa que hi ha un alt grau de comprensió.
  • Lectura comprensiva per paràgrafs: Anar paràgraf per paràgraf entenent a la perfecció allò que vol dir.
  • Subratllats: subratllar les idees més rellevants de la lliçó.
  • Les 10 paraules al marge (tècnica del 10%): Aquesta tècnica consisteix en subratllar les 10 paraules més importants del text en qüestió (sempre serà un 10% de les paraules que comprenen el text). Un cop subratllades les han d’escriure al marge de la fulla, després dobleguen la part on estan escrites les paraules de tal manera que no es pugui veure el text i amb aquestes paraules han de saber de que va la lliçó. Per tant, són paraules claus que ens ajudaran a memoritzar i a comprendre el tema a estudiar.
  • Posits: Col·locar pòsits amb les paraules més importants.
  • Associació al moviment: A l’hora d’estudiar pensar en alguna història, com si fos un conte o una pel·lícula. Per exemple, si s’estudia la segona guerra mundial et fas la història a la teva ment del que succeeix amb imatges mentals.
  • Autoexàmens/Qüestionaris: Realitzar-se un mateix un examen per saber si és té la lliçó apresa o no. La clau és buscar preguntes difícils per així després poder corregir els errors comesos i aprendre d’aquests memoritzant allà a on ens em equivocat. A més, en el moment que busques i et formules tu mateix les preguntes ja estàs estudiant. Amb aquesta tècnica podem parlar de la teoria de l’aprenentatge de l’assaig i l’error, la qual formula que a base d’equivocar-nos anem aprenent. D’aquesta manera, la correcció és de gran importància
  • Definició de conceptes: Fer targetes amb les definicions clau del tema. També es poden fer targetes amb el vocabulari de les paraules que més ens costen.


L’objectiu de la psicopedagoga amb aquesta sessió és fer-los entendre que si ens costa estudiar s’han d’emprar tècniques diferents per així poder aprendre i treure millors notes. Ho explica en aquests moments (30 de Maig) perquè és una època molt difícil d’exàmens on la majoria d’ells estan preocupats i estressats per les notes. Un cop va explicar les tècniques els hi va fer escriure quines són les tècniques que empraven,  les que no i les que creien que haurien d’utilitzar per millorar. Després cada un comentava en veu alta el que pensava, mentre que la psicopedagoga els hi anava donant consells.
Durant aquesta sessió, la meva participació no ha estat tant elevada, doncs era la psicopedagoga la que anava explicant les tècniques i recomanat el que havien de fer. Tot i així, ja hi ha una vincle més estret amb els alumnes i de tant en tant vaig intervenint i donant la meva opinió. A més, he de dir que la psicopedagoga em té molt en compte i sempre em tracta com una més. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario