miércoles, 4 de junio de 2014

Conclusions sobre les teràpies grupals


Durant totes les meves pràctiques he estat observadora de teràpies grupals. Al principi, tal i com vaig plantejar en el meu debat a realitzar, dubtava sobre si era més beneficiós dur a terme sessions individuals o en grup. Gràcies a les aportacions dels meus companys en el debat i a les observacions que he pogut fer durant tot aquest temps en aquest gabinet psicopedagògic, he pogut arribar a la conclusió que realitzar un aprenentatge cooperatiu comporta grans avantatges.
Treballar mitjançant aquesta metodologia fa que hi hagi una major autoreflexió, s’enforteixin els judicis i es produeixi una major comprensió. Discutir vers les diferents opinions del grup, intercanviar experiències i coneixements socials fa que es produeixi un aprenentatge cooperatiu. Per què es porti a terme aquest tipus d’aprenentatge és condició indispensable que es produeixi una interacció i una interdependència entre els diferents membres del grup.
Aquest aprenentatge cooperatiu és un procés actiu, constructiu, el qual es centra en què l’esser humà aprèn al llarg de la seva vida. L’alumne és el protagonista del seu propi aprenentatge i va construint el seu coneixement mitjançant l’acció. D’aquesta manera, s’aprèn adoptant un rol actiu i interactuant en un context social determinat on s’han de tenir molt en compte els elements bàsics i necessaris per aconseguir un aprenentatge significatiu, és a dir, el triangle interactiu  el qual està format per l’alumne, el contingut i el professor.
Així doncs, aquestes teràpies de grup es poden considerar un acte social en el qual l’alumne parla per aprendre. A més, de rebre consells per part de la psicopedagoga, normalment cada un dóna el seu punt de vista i exposa els seus arguments. D’aquesta manera, dur a terme aquest tipus de sessions fa que s’enriqueixin els uns dels altres, ja que tots són diferents, amb experiències i cultures diferents i això serveix per aclarir i il·luminar els aprenentatges. A més, el fet de treballar de manera grupal proporciona que els raonaments siguin de major qualitat. També, augmenta la motivació i l’autoestima. La motivació perquè entre tots es van engrescant i l’autoestima perquè si els companys et recolzen en allò que dius i que penses et sents molt millor, més qualificat i amb ganes de continuar treballant; així millora la salut psicològica.

Bibliografia
  • Domènech Argemí, M; Gálvez Mozo,A. (1998). Mòdul 3. Tècniques i estratègies de la dinàmica de grups. Dinàmica de grups. Barcelona. Universitat Oberta de Catalunya.

No hay comentarios:

Publicar un comentario