Durant totes les meves pràctiques he estat
observadora de teràpies grupals. Al principi, tal i com vaig plantejar en el
meu debat a realitzar, dubtava sobre si era més beneficiós dur a terme sessions
individuals o en grup. Gràcies a les aportacions dels meus companys en el debat
i a les observacions que he pogut fer durant tot aquest temps en aquest gabinet
psicopedagògic, he pogut arribar a la conclusió que realitzar un aprenentatge
cooperatiu comporta grans avantatges.
Treballar mitjançant aquesta metodologia fa que hi hagi
una major autoreflexió, s’enforteixin els judicis i es produeixi una major
comprensió. Discutir vers les diferents opinions del grup, intercanviar
experiències i coneixements socials fa que es produeixi un aprenentatge cooperatiu. Per què es porti a terme aquest tipus
d’aprenentatge és condició indispensable que es produeixi una interacció i una interdependència entre els diferents membres del grup.
Aquest aprenentatge cooperatiu és un procés actiu, constructiu, el qual es
centra en què l’esser humà aprèn
al llarg de la seva vida. L’alumne és el protagonista del seu propi
aprenentatge i va construint el seu coneixement mitjançant l’acció. D’aquesta
manera, s’aprèn adoptant un rol actiu i
interactuant en un context social determinat on s’han de tenir molt en
compte els elements bàsics i necessaris per aconseguir un aprenentatge
significatiu, és a dir, el triangle interactiu
el qual està format per l’alumne, el contingut i el professor.
Així doncs, aquestes
teràpies de grup es poden considerar un acte
social en el qual l’alumne parla per aprendre. A més, de rebre consells per
part de la psicopedagoga, normalment cada un dóna el seu punt de vista i exposa
els seus arguments. D’aquesta manera, dur a terme aquest tipus de sessions fa que
s’enriqueixin els uns dels altres,
ja que tots són diferents, amb experiències i cultures diferents i això serveix
per aclarir i il·luminar els aprenentatges. A més, el fet de treballar de
manera grupal proporciona que els raonaments siguin de major qualitat. També, augmenta la motivació i l’autoestima.
La motivació perquè entre tots es van engrescant i l’autoestima perquè si els
companys et recolzen en allò que dius i que penses et sents molt millor, més
qualificat i amb ganes de continuar treballant; així millora la salut
psicològica.
Bibliografia
- Domènech Argemí, M;
Gálvez Mozo,A. (1998). Mòdul 3.
Tècniques i estratègies de la dinàmica de grups. Dinàmica de grups.
Barcelona. Universitat Oberta de Catalunya.
No hay comentarios:
Publicar un comentario