martes, 3 de junio de 2014

Observació 7 - Varimages


Estem a la sala de teràpia de sempre, amb un grup de 7 alumnes. La majoria d’ells tenen entre 8 i 10 anys. L’objectiu de la psicopedagoga en aquesta sessió és potenciar el llenguatge, la creativitat, l’expressió oral i l’argumentació. Per això, la psicopedagoga utilitza el material anomenat VARIMAGES.


Aquest consisteix en ordenar una seqüència. La psicopedagoga dona una sèrie de targetes a cada nen perquè les ordenin i perquè posin les fitxes que falten a cada seqüència.





Un cop cada nen/a ha realitzat la seva seqüencia ho explica en veu alta, per treballar l’expressió oral i la estructuració mental. Després ho expliquen en un paper per tenir una millor capacitat d’estructuració, ja que a l’hora d’escriure estructures la ment.
En aquesta sessió he pogut veure com cada nen/a s’expressa, fins i tot, ha hagut un nen el qual pateix TEA que ha explicat la seva seqüència amb molta imaginació. Ha posat totes les fitxes al revés i d’aquesta manera la història era al revés. La veritat, és que m’ha cridat molt l’atenció, he observat el vocabulari tant ric que té i la seva  capacitat d’invenció. Tal i com vam estudiar en l’assignatura d’intervenció psicopedagògica els nens autistes tenen dificultats per interactuar socialment, pateixen problemes de comunicació verbal i no verbal i mostren comportaments reiteratius o interessos limitats o obsessius. Aquests comportaments poden variar quant al seu impacte, és a dir, des d'un trastorn lleu fins un que pot arribar a ser discapacitant. La característica distintiva de l'autisme és una escassa interacció social. Així mateix, tenen dificultats per interpretar el que altres estan pensant o sentint ja que no comprenen els codis socials, tals com un to de veu o expressions facials i no observen les cares d'altra gent per obtenir pistes sobre quin hauria de ser el comportament adequat. Manquen d'empatia.
Amb aquesta situació, la psicopedagoga ha aprofitat per explicar-me que és essencial saber la patologia de cada nen/a per veure quina serà la intervenció que s’haurà de dur a terme. No es pot generalitzar amb els trastorns d’aprenentatge perquè cada un té les seves característiques individuals, per això totes les intervencions seran diferents.

M’agradaria compartir amb tots vosaltres un vídeo que he trobat sobre l’alumnat diferent. Parlant dels alumnes autistes, m'ha portat a reflexionar sobre la seva integració a les aules. D'aquesta manera, he trobat aquest vídeo el qual tracta d'alumnes diferents que s'han s’integrat a les aules ordinàries. L'he trobat molt interessant i  he pensat que potser us seria d'interés: 




Bibliografia:
  • BASIL, C., BOLEA,E., BURGOS,F., DUCH I ALMO,R., DÍAZ-ESTEBAN,E.,LEONHARDT,M., MARCHESI,A., RIVIÈRE,A., SORO-CAMATS,E.,VILÀ,F. Intervenció psicopedagògica en els trastorns del desenvolupament. UOC.
  • Visionat vídeo: Alumnes diferents.











No hay comentarios:

Publicar un comentario