Estem a la sala de teràpia de sempre, amb un grup de 7 alumnes. La
majoria d’ells tenen entre 8 i 10 anys. L’objectiu de la psicopedagoga en
aquesta sessió és potenciar el llenguatge, la creativitat, l’expressió oral i
l’argumentació. Per això, la psicopedagoga utilitza el material anomenat
VARIMAGES.
Aquest consisteix en ordenar una seqüència. La psicopedagoga dona una
sèrie de targetes a cada nen perquè les ordenin i perquè posin les fitxes que
falten a cada seqüència.
Un cop cada nen/a ha realitzat la seva seqüencia ho explica en veu
alta, per treballar l’expressió oral i la estructuració mental. Després ho
expliquen en un paper per tenir una millor capacitat d’estructuració, ja que a
l’hora d’escriure estructures la ment.
En aquesta sessió he pogut veure com cada nen/a s’expressa, fins i tot,
ha hagut un nen el qual pateix TEA que ha explicat la seva seqüència amb molta
imaginació. Ha posat totes les fitxes al revés i d’aquesta manera la història
era al revés. La veritat, és que m’ha cridat molt l’atenció, he observat el
vocabulari tant ric que té i la seva
capacitat d’invenció. Tal i com vam estudiar en l’assignatura
d’intervenció psicopedagògica els nens autistes tenen dificultats per interactuar
socialment, pateixen problemes de comunicació verbal i no verbal i mostren
comportaments reiteratius o interessos limitats o obsessius. Aquests
comportaments poden variar quant al seu impacte, és a dir, des d'un trastorn
lleu fins un que pot arribar a ser discapacitant. La característica distintiva
de l'autisme és una escassa interacció social. Així mateix, tenen dificultats
per interpretar el que altres estan pensant o sentint ja que no comprenen els
codis socials, tals com un to de veu o expressions facials i no observen les cares
d'altra gent per obtenir pistes sobre quin hauria de ser el comportament
adequat. Manquen d'empatia.
Amb aquesta situació, la psicopedagoga ha aprofitat per explicar-me que
és essencial saber la patologia de cada nen/a per veure quina serà la
intervenció que s’haurà de dur a terme. No es pot generalitzar amb els
trastorns d’aprenentatge perquè cada un té les seves característiques
individuals, per això totes les intervencions seran diferents.
M’agradaria compartir amb tots vosaltres un vídeo que he trobat
sobre l’alumnat diferent. Parlant dels alumnes autistes, m'ha portat a reflexionar sobre la seva integració a les aules. D'aquesta manera, he trobat aquest vídeo el qual tracta d'alumnes diferents que s'han s’integrat a les aules ordinàries. L'he trobat molt interessant i he pensat que potser us seria d'interés:
Bibliografia:
- BASIL, C., BOLEA,E., BURGOS,F., DUCH I ALMO,R., DÍAZ-ESTEBAN,E.,LEONHARDT,M., MARCHESI,A., RIVIÈRE,A., SORO-CAMATS,E.,VILÀ,F. Intervenció psicopedagògica en els trastorns del desenvolupament. UOC.
- Visionat vídeo: Alumnes diferents.
No hay comentarios:
Publicar un comentario