jueves, 15 de mayo de 2014

Justificació teòrica sobre els continguts dels informes psicopedagògics


Tenint en compte tots els conceptes estudiats al llarg de l’assignatura Diagnòstic en educació, crec que és molt important incidir en totes les informacions esmentades als informes psicoepdagògics (de l’alumne, de l’escola i la família), ja que la situació i l’individu interactuen mútuament i és quelcom indivisible. L’alumne interacciona amb el seu context, tant escolar com familiar, donant-li un significat i al mateix temps l’ambient determina i repercuteix en el comportament de la persona. D’aquesta manera, l’informe es tracta d’un instrument al servei de tres grans eixos sobre els que es sustenta la intervenció psicopedagògica: l’alumnat, el context escolar i familiar i, per tant cal que aquest inclogui una descripció detallada de la incidència dels contextos en el procés educatiu tal i com ho realitza la meva psicopedagoga del centre.
En primer lloc, l’àmbit familiar és de gran importància, ja que és el primer agent socialitzador i un dels pilars fonamentals en el desenvolupament individual i acadèmic de la persona, on es realitzen els aprenentatges bàsics pel desenvolupament autònom en la societat i on el nen aprèn les normes, valors, motivacions...  Per tant, aquest context té una capacitat d’influència educativa que cal contemplar. Des d’aquesta perspectiva l’informe ha de recollir informació sobre les característiques de l’entorn familiar i social. En segon lloc, centrant-nos en l’alumne l’informe ha de recollir les dades obtingudes dels aspectes subjectius, com són la personalitat, factors emocionals... i també incorporar informacions relatives al llenguatge i la comunicació. Finalment, l’educació escolar repercuteix en el procés d’ensenyament-aprenentatge de l’alumne, ja que aquesta està condicionada no només per la tipologia del centre, les característiques pròpies i les respostes organitzatives que s’hi construeixen sinó que també és rellevant l’estil educatiu de cada mestre/a i els valors que doni al seu ensenyament. Aquest fet ens permet conèixer les variables que influeixen en el desenvolupament de l’alumne. D’aquesta manera, els elements propis de cadascuna de les tres dimensions esmentades estan evidentment relacionades i és molt important que es puguin identificar els aspectes sobre aquests vincles.
La contemplació d’aquesta triple dimensió suposa també que hi hagi un compromís i una implicació d’altres professionals immersos en el procés educatiu de l’alumne. Aquests han d’aportar les seves reflexions i propostes, de forma que faciliti la construcció conjunta de respostes compartides  per enriquir i afavorir la construcció de l’informe. Així, l’informe suposa un material que ha de permetre posar en comú els criteris i les intervencions d’altres professionals (logopeda, terapeuta, psicòleg clínic...).
Per tant, per finalitzar tal i com diu Huguet ”la realitat no és pot reduir a una sola mirada, ja que és molt més complexa d’allò que cadascú abasta”
Bibliografia:


No hay comentarios:

Publicar un comentario