OBJECTIUS DE LA SESSIÓ DE PRÀCTIQUES:
- Orientar
als alumnes pel seu futur laboral.
- Fer veure
als alumnes els seus objectius tant acadèmics com personals per així poder
proposar-se metes i aconseguir-les.
DESCRIPCIÓ DEL CONTEXT: Aquesta activitat està destinada a
treballar aspectes relacionats amb els estudis superiors que vol realitzar
l’alumnat en qüestió. L’orientador vol que els seus alumnes tinguin les
suficients capacitats i habilitats per poder desenvolupar-se en el seu futur
laboral de la millor manera possible. Per això, els orienta segons les seves característiques
personals i els fa ser conscients d’allò que volen ser i d’allò que poden
arribar a fer.
DESCRIPCIÓ
DEL TREBALL: Durant
aquesta sessió grupal la psicopedagoga vol que els seus alumnes siguin
conscients dels seus objectius de manera personal i acadèmicament, tant a curt
plaç (per aquest curs) com a llarg plaç (futur d’aquí a uns deu anys). Per això
els hi facilita una graella com aquesta:
METAS A CORTO PLAZO
|
METAS A LARGO PLAZO
|
||
ESTUDIOS
|
PERSONAL
|
ESTUDIOS
|
PERSONAL
|
Un cop
els alumnes ja l’han realitzat ho comentem entre tots i la psicopedagoga va fent
aportacions molt interessants, com per exemple, que l’apartat personal és el
que més l’importa perquè per molt que un individu sigui molt bon estudiant si
no ets una bona persona, honrada, amable, treballadora, generosa.... no li
serveix de res. Els hi fa entendre que és molt important el creixement personal. D’altra banda, els
hi remarca les diferents vies que poden escollir en relació als estudis. Per
això, utilitza un esquema, el qual em va agradar molt perquè resumeix de manera
molt clara i entenedora cap a on pot tirar cada persona, segons les seves
habilitats i/o capacitats:
D’aquesta manera, la psicopedagoga té un doble objectiu: vol que els seus alumnes aprenguin a ser persones com cal, és a dir, sàpiguen ser i tinguin uns bons estudis. Vol que posin en marxa les competències bàsiques saber, saber fer, saber estar i saber actuar.
D’aquesta manera, la psicopedagoga té un doble objectiu: vol que els seus alumnes aprenguin a ser persones com cal, és a dir, sàpiguen ser i tinguin uns bons estudis. Vol que posin en marxa les competències bàsiques saber, saber fer, saber estar i saber actuar.
La psicopedagoga
en aquest cas desenvolupa un conjunt de coneixements, habilitats i
actituds que inclouen un coneixement disciplinar, la comunicació oral i
escrita, el compromís amb els valors universals, la responsabilitat social, la
capacitat d’anàlisi i de síntesi, el pensament crític i la diversitat
cultural... També té grans coneixements sobre les noves metodologies orientades
a un aprenentatge actiu i basades en un enfocament constructivista. A més, posa
en pràctica tant les dimensions personals (actitud de creixement personal i
social permanent, capacitat de raonament crític i autònom, iniciativa...) com
les socials (interacció humana col·laborativa, valorar la diversitat humana i
cultural, compromís i respecte de valors ètics i morals...).
AVALUACIÓ: Aquesta sessió l’hem realitzat amb dos grups diferents. Amb el
primer grup la psicopedagoga era la que portava l’autoritat, explicant i
raonant allò que havien de fer. El meu rol en aquesta ha estat d’observadora,
analitzant tot el que anava comentant i explicant. En canvi, en la segona
sessió he participat molt més. Ha hagut un moment en què era jo la que portava
la dinàmica del grup i els hi explicava les diferents opcions d’orientació
laboral que anteriorment ja havia esmentat la psicopedagoga en l’altra sessió.
La veritat és que han estat dues sensacions molt diferents, la primera ha estat
més d’alerta a l’hora d’observar i en la segona sessió m’he sentit molt
realitzada al saber explicar als alumnes i orientar-los pel seu futur laboral. La
veritat, és que estic molt agraïda a la psicopedagoga, la qual cada vegada em
va donant més responsabilitats. Està fent que participi molt més i això provoca
que els alumnes em tinguin molt més em compte. Com a conseqüència, personalment
em sento molt més valorada i penso que el fet que em deixi aquests moments per
exercir el seu rol, fa que jo agafi més confiança, ja que això significa que
confia en mi i en les meves qualitats com a professional. Agraeixo de bon grat
aquestes oportunitats per així poder adonar-me d’allò que realment he de
reforçar i dels errors a corregir.
OBSERVACIONS PERSONALS: Penso que avui dia, és essencial que una psicopedagoga
sàpiga desenvolupar-se plenament en el camp de l’orientació laboral. La funció
principal en aquest cas és ajudar a qualsevol individu que ho necessiti a
prendre decisions relatives al seu futur acadèmic o professional. Per això, és
important que aquesta sàpiga quines són les qualitats de la persona, per poder
orientar-la de la millor manera possible. D’aquesta manera, hauria de tenir en
compte les quatre competències esmentades en el mòdul 2 de l’assignatura d’orientació professional:
- Competència tècnica (saber): tenir els coneixements necessaris, especialitzats i relacionats amb l’àmbit professional.
- Competència metodològica (saber fer): saber aplicar els coneixements a situacions laborals concretes utilitzant els procediments adequats a les tasques pertinents.
- Competència participativa (saber estar): estar predisposat a la comunicació i cooperació amb els altres i demostrar un comportament orientat al grup.
- Competència personal (saber ser): adquirir responsabilitats, prendre decisions i assumir les possibles frustracions.
Que la psicopedagoga conegui aquestes competències és un fet
indispensable per realitzar la seva tasca adequadament, ja que l’objectiu
d’aquesta es ajudar a l’individu a aconseguir un grau òptim en la seva
realització personal i integració
laboral basant-se en l’autoconeixement i en el del seu entorn. Així podrà
prendre una decisió sobre el seu futur. Conèixer a la persona en profunditat és
essencial per saber si pot ser o no competent en el seu àmbit laboral.
BIBLIOGRAFIA:
- Echevarria
Samanes, B (2008). Mòdul 1.
Configuració de la professionalitat. Orientació laboral. Barcelona.
Universitat Oberta de Catalunya.
- Echevarria
Samanes, B (2008). Mòdul 2.
Competències i qualificacions. Orientació laboral. Barcelona.
Universitat Oberta de Catalunya.
- Contreras, José Lino. 2011.
“Formación de competencias: tendencias y desafíos en el siglo XXI”. Universitas
15. Julio/Diciembre. Pp. 109-138.
No hay comentarios:
Publicar un comentario