miércoles, 14 de mayo de 2014

Observació 4 - Orientació laboral


OBJECTIUS DE LA SESSIÓ DE PRÀCTIQUES:
  • Orientar als alumnes pel seu futur laboral.
  • Fer veure als alumnes els seus objectius tant acadèmics com personals per així poder proposar-se metes i aconseguir-les.
DESCRIPCIÓ DEL CONTEXT: Aquesta activitat està destinada a treballar aspectes relacionats amb els estudis superiors que vol realitzar l’alumnat en qüestió. L’orientador vol que els seus alumnes tinguin les suficients capacitats i habilitats per poder desenvolupar-se en el seu futur laboral de la millor manera possible. Per això, els orienta segons les seves característiques personals i els fa ser conscients d’allò que volen ser i d’allò que poden arribar a fer.
DESCRIPCIÓ DEL TREBALL: Durant aquesta sessió grupal la psicopedagoga vol que els seus alumnes siguin conscients dels seus objectius de manera personal i acadèmicament, tant a curt plaç (per aquest curs) com a llarg plaç (futur d’aquí a uns deu anys). Per això els hi facilita una graella com aquesta:

METAS A CORTO PLAZO
METAS A LARGO PLAZO
ESTUDIOS
PERSONAL
ESTUDIOS
PERSONAL







Un cop els alumnes ja l’han realitzat ho comentem entre tots i la psicopedagoga va fent aportacions molt interessants, com per exemple, que l’apartat personal és el que més l’importa perquè per molt que un individu sigui molt bon estudiant si no ets una bona persona, honrada, amable, treballadora, generosa.... no li serveix de res. Els hi fa entendre que és molt important el creixement personal. D’altra banda, els hi remarca les diferents vies que poden escollir en relació als estudis. Per això, utilitza un esquema, el qual em va agradar molt perquè resumeix de manera molt clara i entenedora cap a on pot tirar cada persona, segons les seves habilitats i/o capacitats:





D’aquesta manera, la psicopedagoga té un doble objectiu: vol que els seus alumnes aprenguin a ser persones com cal, és a dir, sàpiguen ser i tinguin uns bons estudis. Vol que posin en marxa les competències bàsiques saber, saber fer, saber estar i saber actuar.
La psicopedagoga en aquest cas desenvolupa un conjunt de coneixements, habilitats i actituds que inclouen un coneixement disciplinar, la comunicació oral i escrita, el compromís amb els valors universals, la responsabilitat social, la capacitat d’anàlisi i de síntesi, el pensament crític i la diversitat cultural... També té grans coneixements sobre les noves metodologies orientades a un aprenentatge actiu i basades en un enfocament constructivista. A més, posa en pràctica tant les dimensions personals (actitud de creixement personal i social permanent, capacitat de raonament crític i autònom, iniciativa...) com les socials (interacció humana col·laborativa, valorar la diversitat humana i cultural, compromís i respecte de valors ètics i morals...).

AVALUACIÓ: Aquesta sessió l’hem realitzat amb dos grups diferents. Amb el primer grup la psicopedagoga era la que portava l’autoritat, explicant i raonant allò que havien de fer. El meu rol en aquesta ha estat d’observadora, analitzant tot el que anava comentant i explicant. En canvi, en la segona sessió he participat molt més. Ha hagut un moment en què era jo la que portava la dinàmica del grup i els hi explicava les diferents opcions d’orientació laboral que anteriorment ja havia esmentat la psicopedagoga en l’altra sessió. La veritat és que han estat dues sensacions molt diferents, la primera ha estat més d’alerta a l’hora d’observar i en la segona sessió m’he sentit molt realitzada al saber explicar als alumnes i orientar-los pel seu futur laboral. La veritat, és que estic molt agraïda a la psicopedagoga, la qual cada vegada em va donant més responsabilitats. Està fent que participi molt més i això provoca que els alumnes em tinguin molt més em compte. Com a conseqüència, personalment em sento molt més valorada i penso que el fet que em deixi aquests moments per exercir el seu rol, fa que jo agafi més confiança, ja que això significa que confia en mi i en les meves qualitats com a professional. Agraeixo de bon grat aquestes oportunitats per així poder adonar-me d’allò que realment he de reforçar i dels errors a corregir.

OBSERVACIONS PERSONALS: Penso que avui dia, és essencial que una psicopedagoga sàpiga desenvolupar-se plenament en el camp de l’orientació laboral. La funció principal en aquest cas és ajudar a qualsevol individu que ho necessiti a prendre decisions relatives al seu futur acadèmic o professional. Per això, és important que aquesta sàpiga quines són les qualitats de la persona, per poder orientar-la de la millor manera possible. D’aquesta manera, hauria de tenir en compte les quatre competències esmentades en el mòdul 2 de l’assignatura d’orientació professional:
  • Competència tècnica (saber): tenir els coneixements necessaris, especialitzats i relacionats amb l’àmbit professional.
  • Competència metodològica (saber fer): saber aplicar els coneixements a situacions laborals concretes utilitzant els procediments adequats a les tasques pertinents.
  • Competència participativa (saber estar): estar predisposat a la comunicació i cooperació amb els altres i demostrar un comportament orientat al grup.
  • Competència personal (saber ser): adquirir responsabilitats, prendre decisions i assumir les possibles frustracions.

Que la psicopedagoga conegui aquestes competències és un fet indispensable per realitzar la seva tasca adequadament, ja que l’objectiu d’aquesta es ajudar a l’individu a aconseguir un grau òptim en la seva realització personal i  integració laboral basant-se en l’autoconeixement i en el del seu entorn. Així podrà prendre una decisió sobre el seu futur. Conèixer a la persona en profunditat és essencial per saber si pot ser o no competent en el seu àmbit laboral.

BIBLIOGRAFIA:
  • Echevarria Samanes, B (2008). Mòdul 1. Configuració de la professionalitat. Orientació laboral. Barcelona. Universitat Oberta de Catalunya.
  • Echevarria Samanes, B (2008). Mòdul 2. Competències i qualificacions. Orientació laboral. Barcelona. Universitat Oberta de Catalunya.
  • Contreras, José Lino. 2011. “Formación de competencias: tendencias y desafíos en el siglo XXI”. Universitas 15. Julio/Diciembre. Pp. 109-138.




No hay comentarios:

Publicar un comentario