jueves, 15 de mayo de 2014

Els informes psicopedagògics


Una de les funcions principals de la psicopedagoga d’aquest gabinet és la de realitzar un diagnòstic, ja sigui per un trastorn d’aprenentatge o bé conductual. L’elaboració d’aquest es realitza recollint una sèrie de dades que li seran rellevants per posar-se una mica en situació del cas, procedint a la recollida de dades clíniques rellevants. Per dur-lo a terme convoca una primera entrevista amb les famílies en la qual també hi assistirà el nen/a per passar-li una o més proves avaluatives i així poder determinar el trastorn que aquest pugui patir, qualificant el seu estat físic i psíquic i els seus condicionants interns i externs. Seguidament, realitza una valoració dels resultats i confecciona un informe per a ella en el qual té present tant el context escolar, social com familiar.
  • En relació a l’alumne: Queda plasmada la història evolutiva i escolar de l’alumne per saber el seu procés de desenvolupament i el seu itinerari educatiu. A més, queda constància de les característiques i necessitats del nen/a, fent especial incís en les capacitats cognitives (dades sobre la intel·ligència verbal, raonament lògico-matemàtic, capacitats d’atenció i memòria...), la comunicació i el llenguatge del nen/a (establir l’estil comunicatiu, possibles anomalies en relació a la comprensió i l’expressió oral, quines són les habilitats i també les dificultats en la conversa, la lectura i l’escriptura), les relacions interpersonals (avaluació de les competències i l’estil de relació: tipus de relacions que estableix amb els companys i la incidència dels contextos), aspectes emocionals i de la personalitat (a la part afectiva, emocional i als possibles factors psicològics que incideixen en la situació personal del nen/a en els diferents contextos), competències curriculars (nivell de competències i habilitats en relació a les diferents àrees). És de gran importància identificar els objectius d’ensenyament –aprenentatge per a l’alumne per determinar els ajuts i suports necessaris. La informació d’aquest àmbit es rellevant perquè permet al professorat afrontar el procés d’elaboració o adaptació de la proposta curricular ( si és considera necessari).
  • En relació a l’alumne en el context familiar: En l’informe s’explica l’estructura i composició del nucli familiar, indicant la composició (família monoparental, fills de diferents progenitors, convivència amb altres membres de la família) i el número de persones que conviuen amb el nen/a. També es destaca la situació socioeconòmica d’aquesta, ja que aquest fet pot influir en la dinàmica i situació familiar, i el funcionament del nen/a en el context familiar, és a dir, es descriu les oportunitats que té per realitzar les tasques que contribueixen al desenvolupament de la seva autonomia, així com els rols que pot assumir. Consta el clima que s’estableix a la família, els vincles establerts entre pares i fills, i les expectatives que tenen aquests vers les possibilitats de progressar del seu fill. Finalment, s’exposa si els pares són col·laboratius en les iniciatives que se’ls esmenta o pel contrari prefereixen adoptar una actitud passiva. A més, la capacitat d’influència educativa dels pares també queda inclosa en l’informe, en el sentit de si els pares es reconeixen com agents educatius, o bé deleguen la seva funció a l’escol
  •  En relació a l’alumne en el context escolar: En primer lloc, en l’informe consta les característiques de l’escola a la qual assisteix el nen/a i la situació global de l’alumne a l’escola explicant la vinculació de l’alumne al grup i les dificultats que es puguin haver identificat. La situació de l’alumne a l’aula també es important fent referència a l’estil d’aprenentatge i a les dificultats que sorgeixen, incloent el tipus d’activitats que es desenvolupen a la classe. Consta la qualitat de la interacció del mestre/a amb el grup d’alumnes (estratègies, estil d’ensenyament...) i les expectatives i possibilitats que aquest té envers els seus alumnes. Finalment, s’inclouen les relacions entre el context familiar i escolar descrivint com considera el centre el treball amb les famílies i quina importància li dóna a aquest fet.
La psicopedagoga aporta tota aquesta informació que acabo d’esmentar realitzant vàries accions. D’una banda, fent referència al context escolar realitza una observació directa del nen/a en els diferents contextos escolars (diverses classes, pati, menjador, natació...) per detectar si les seves actuacions són les mateixes en els diferents àmbits escolars i per observar com es comporta, l’atenció que presta i els processos d’aprenentatge que du a terme. També observa la metodologia que fa servir el mestre/a a l’aula, així com les interaccions que estableix amb els seus alumnes, per descartar que el docent no adopti ni les metodologies ni estratègies adequades perquè el grup-classe evoluciona en el seu procés d’aprenentatge. Finalment, realitza una entrevista amb el mestre/a per descobrir les opinions que té sobre les dificultats en el procés d’ensenyament-aprenentatge de l’alumne. A més, és reuneix amb els diferents professionals de l’educació que estan immersos en el procés educatiu de l’alumne per intercanviar hipòtesis i opinions, extreure conclusions i possibles actuacions a seguir. 
D’altra banda, per obtenir informació de la situació familiar en la que viu, primer de tot realitza una entrevista amb els familiars i amb l’alumne. Primerament tots dos junts per poder saber els dos punts de vista i seguidament per separat, una amb la família i una altra amb l’alumne. Amb l’entrevista a la família, es fa a la idea de molts aspectes en concret: perfil de pares, possibilitats que veuen en el seu fill, confiança que donen a l’escola... I, amb la de l’alumne/a se n’adona del vincle que estableix amb els membres que conviuen amb ell/a, si es troba a gust al seu nucli familiar, si la seva família s’interessa pels seus aprenentatges.... A més, de passar-li les proves avaluatives pertinents.
Finalment, per incloure a l’informe els aspectes relacionats directament amb l’alumne recorre a realitzar una entrevista per saber el seu grau de consciència tant de les seves dificultats, necessitats i limitacions com de la seva autoestima, autoconcepte, motivació... A més, també revisa els informes passats i l’expedient acadèmic. 
Un cop, ella ja ho té ben clar passa un informe als pares amb els resultats obtinguts a les proves on queda fixada la dificultat del nen/a i els objectius que la psicopedagoga estableix.

Bibliografia:


No hay comentarios:

Publicar un comentario