La psicopedagoga del meu centre privat en el qual realitzo les pràctiques
està a favor i duu a terme la metodologia de Construcció de Casos. Aquest és un mètode interdisciplinari que concedeix entendre amb profunditat el
cas concret de l’alumne, és a dir, la problemàtica emocional del nen/a i la
relació d’aquest malestar amb el procés d’ensenyament-aprenentatge. El que impulsa el cas és fomentar la conversa entre tots els
professionals de l’equip que participen dinamitzant la continuïtat i evitant les respostes
precipitades. Aquesta metodologia entén i valora les
condicions de la situació actual (emocional i educativa) de l’alumne; l’equip
educatiu conversa sobre el cas i elabora vàries hipòtesis per buscar solucions
pràctiques. D’aquesta manera, la Construcció de Casos permet reflexionar per no
donar respostes impulsives, promovent la reflexió conjunta i la conversa de tot
l’equip. Per desgràcia la situació actual a les aules és d’estrès i això
provoca que tant els docents com els familiars vulguin una resposta de la psicopedagoga
sobre l’actitud i aptitud del nen/a el més aviat possible (normalment
immediata). No es dedica el temps suficient per a la comprensió del problema i
l’elaboració d’una resposta correcta. Per saber realment si un nen requereix
ajuda addicional no es pot saber de manera imminent sinó que és necessita veure
l’evolució de l’infant, observant, anotant i suggerint idees per a què
progressi adequadament. Per això, cal que hi hagi un vincle ben estret entre
els docents, les famílies, l’alumne i la psicopedagoga, donant importància al
temps i a la conversa que es requereix per solucionar les dificultats de
l’alumne de manera adequada. Així que les decisions sobre qui, quan i com
avaluar; el moment de decidir si necessita una adaptació o modificació del
currículum i el fet de raonar sobre quin tipus de suport necessita és determinen
a partir del propi progrés de l’alumne i de la seva narració. És important que quedi constància per escrit
d’allò que li passa a l’alumne narrant la seva història i anotant les hipòtesis
elaborades, a més de recollir totes les aportacions de l’equip i les
orientacions per elaborar-les. El fet de realitzar aquest document, serveix de
guia i de pauta per establir nous mètodes a seguir. El relat del cas es
construeix, es planifica i es valora a mesura que la història va progressant,
és a dir, a mesura que va passant el temps (mai es realitzarà de manera
immediata). Per tant, aquesta metodologia es caracteritza per tenir el temps
necessari per a plantejar-se el problema, comprendre’l i realitzar una
resposta. En la Construcció del Cas hi participen diferents professionals però
el referent (en aquest cas la psicopedagoga) s’encarrega de promoure i de donar
continuïtat a una conversa permanent entre tots coordinant totes les actuacions
perquè no es promoguin respostes precipitades. D’aquesta manera, la
psicopedagoga juga un paper important sent ella una gran referent, ja que té
una visió més objectiva del cas. Finalment, esmentar que penso que és una
metodologia molt positiva la qual s’hauria de portar a terme amb tots els
casos.
BIBLIOGRAFIA
- Mòdul 5: Col·laboració i suport als processos d’atenció a la diversitat d’alumnat. Educació Especial. Barcelona. UOC.
- Ubieto, J.R. La construcción del caso en el trabajo de equipo. A: El trabajo en red. Usos posibles en Educación, Salud Mental y Servicios Sociales Barcelona: Gedisa 123-134.
No hay comentarios:
Publicar un comentario