Al llarg de les pràctiques he pogut anar
observant com la psicopedagoga del centre pretén posar en marxa el model d’orientació i intervenció
col·laboratiu des d’un enfocament educacional constructiu en les seves
teràpies. Aquesta es centra en què l’esser humà
aprèn al llarg de la seva vida, així el fet d’aprendre
a aprendre és converteix en un assignatura essencial en les seves sessions.
D’aquesta manera, té molt en compte els elements bàsics i necessaris per
aconseguir que aquests realitzin un aprenentatge
significatiu (Aussubel), és a dir, el triangle
interactiu (C.Coll 1994) el qual està format per l’alumne, el contingut i
el professor. Ella creu que el nen aprèn adoptant un rol actiu i interactuant
en un context social determinat el qual s’ha de tenir molt en compte. Així,
doncs, el coneixement no consisteix únicament en assolir els continguts sinó
que també es centra en el context sota el qual són adquirits, la situació de la
persona i l’objectiu de l’activitat. Per això, assessora als nens/es tant a
nivell emocional i/o psicològic com a nivell cognitiu perquè es puguin
desenvolupar de manera integral.
La psicopedagoga parteix de la unió de les
experiències prèvies dels alumnes i té en compte allò que saben fer sols i allò
que poden aprendre amb l’ajuda dels altres. La distància que existeix entre un
i l’altre és el que anomena Vygotsky la
Zona de Desenvolupament Pròxim. Així pretén guiar l’aprenentatge dels
alumnes dissenyant entorns i activitats per tal que aquests trobin oportunitats
per construir els seus coneixements i anar-los integrant.
Per tant, tal i com vam poder adonar-nos amb
l’assignatura de models d’orientació
portar a terme aquesta metodologia comporta una sèrie de beneficis, com poden
ser els següents:
- L’estudiant gaudeix més aprenent perquè està més activament involucrat en lloc de ser un subjecte passiu. D’aquesta manera, ajuda a motivar-los.
- L’educació treballa millor quan es concentra en el pensament crític i en l’enteniment, en lloc de dedicar-se a la memorització. Es centra en l’aprenentatge de com pensar i entendre.
- Amb aquest aprenentatge l’alumne pot transferir els seus coneixements a qualsevol altra situació, a qualsevol escenari educatiu.
- L’alumne explora allò que realment l’interessa i per tant, augmenta el grau de motivació.
- Es realitzen activitats reals i això fa que l’estudiant tingui curiositat per tot allò que l’envolta i per allò que realment li passa.
Amb tot això es pretén que l’alumne
evolucioni psíquicament manera global.
No hay comentarios:
Publicar un comentario