OBJECTIUS
DE LA SESSIÓ DE PRÀCTIQUES.
- Tenir una percepció de tot el curs realitzat (dels aspectes bons i dolents) i del temps que queda per finalitzar-ho.
- Millorar l’atenció a través de diferents proves del RIAS.
DESCRIPCIÓ
DEL CONTEXT: Aquesta activitat es realitza a la
sala de teràpies grupals amb els alumnes que actualment estan cursant la ESO.
La sessió té una durada aproximada d’una hora i està molt ben condicionada per
poder dur a terme aquesta sèrie de sessions, ja que no hi ha un excés de
soroll, més aviat es silenciosa (aspecte important per la concentració), amb un
bon clima i bona llum.
DESCRIPCIÓ DEL TREBALL: Aquesta sessió la podem
dividir en dos moments. D’una banda, es va començar a parlar dels moments bons
i dolents que han passat cada un dels alumnes al llarg del curs. Primer
l’havien d’escriure i després ho comentaven entre tots. A més, havien de dir en
què podien millorar i com veien els 30 dies que els hi faltaven perquè s’acabés
el curs (què haig de fer perquè tot em vagi millor, com ho he de fer i perquè).
Amb això la psicopedagoga els va voler fer entendre que tot a la vida té una
lectura, que totes les coses que ens passen són per algun motiu i el que s’ha
de fer és intentar esbrinar això per poder millorar cada cop més. Vol que
siguin conscients perquè s’apropa final de curs i han d’estar amb les piles ben
carregades.
D’altra banda,
va destinar la segona part de la sessió a realitzar una prova del test
d’intel·ligència de RIAS. Aquest és molt
semblant al WISC-R, la diferència rau en què aquest només es pot passar a
alumnes fins als 15 anys, en canvi el RIAS es pot passar a persones d’entre els
3 fins als 94 anys. Com que la sessió és amb alumnes majors de 15 anys la
psicopedagoga va utilitzar el RIAS. Primer de tot, els hi va passar una prova de percepció de diferències per
millorar l’atenció.
Per poder
avaluar aquesta prova la psicopedagoga té una plantilla on pot veure perfectament
els encerts que ha realitzat cada alumne en qüestió de segons. Aquest número
d’encerts serveix per saber el percentil d’atenció que té cada nen/a. El
percentil el sap observant una taula de puntuacions directes on s’ha de mirar
l’edat de l’alumne i la quantitat d’encerts realitzats. D’aquesta manera,
sabrem el tant per cent d’atenció que té en aquells moments.
A continuació us deixo un
enllaç el qual explica de manera global i entenedora en què consisteix aquest
test d’intel·ligència de Reynolds.
AVALUACIÓ: Per mi, ha estat una sessió
molt interessant, mai he vist com es realitza cap prova d’intel·ligència i el
fet de poder comprovar la seva avaluació m’ha cridat molt l’atenció. Penso que
aquest fet és de gran rellevància en la nostra tasca psicopedagògica i que hem
d’estar ben assabentats de tot el procés a realitzar. La psicopedagoga m’anava
explicant en tot moment els passos a seguir i això ha fet que pugui entendre
perfectament el procés.
OBSERVACIONS
PERSONALS: Tal
i com s’esmenta al mòdul 2 de l’assignatura avaluació de programes, aquest és un procés sistemàtic, dissenyat de manera
intencional on s’estableix una recollida d’informació rigorosa (fiable, vàlida
i valuosa) orientada a valorar la qualitat i els assoliments d’un programa. En
aquest cas, la psicopedagoga intenta adonar-se no només de l’atenció memorística
que tenen els alumnes, sinó que també ho realitza per tenir informació del
subjecte, de la seva percepció i/o capacitat de raonament. D’aquesta manera,
tal i com diu David Wechsler “lo que esperamos y deseamos que midan estos
tests es algo mucho más importante: la capacidad del sujeto de comprender el
mundo que le rodea y los recursos que posee para enfrentarse con sus exigencias
y desafíos”.
Personalment,
crec a l’hora d’avaluar també s’han
de tenir en compte d’altres factors com pot ser el context, l’etapa per la qual
estigui passant l’alumne, la seva progressió, etc. No sempre l’alumne es troba
en el seu millor moment i d’això també en depenen els resultats.
Bones Montse,
ResponderEliminarjo tampoc havia vist com es passava un test d'intel·ligència i a les pràctiques he tingut l'oportunitat de veure com una membre de l'EAP passava un WISC. És interessant.
Comparteixo la teva idea que a l'hora d'avaluar s'han de tenir en compte altres factors. No ens podem limitar a passar una prova de capacitats.
Hola Montse,
ResponderEliminarM'ha resultat molt útil el que has explicat sobre els test. Jo penso que són eines útils sobretot per valorar com l'alumne el realitza, és a dir centrant-nos en el procés més que en els resultats. Ens dóna molta informació de les estratègies de ressolució de problemes que apliquen. Usades amb mesura són eines interessants.
Salutacions
Elisenda Pascual