sábado, 26 de abril de 2014

Observació 2- Segona part test d’intel·ligència RIAS


OBJECTIUS DE LA SESSIÓ DE PRÀCTIQUES: Exercitar la memòria a través de la escala d’intel·ligència RIAS.

DESCRIPCIÓ DEL CONTEXT: Aquesta activitat s’adreça a intervenir en les necessitats educatives especials dels alumnes en qüestió, els quals la majoria d’ells pateixen un TDAH (Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat).

DESCRIPCIÓ DEL TREBALL: Durant aquesta sessió s’intenta que els alumnes treballin la memòria visual a través d’una altra prova del test d’intel·ligència RIAS.  Tal i com he esmentat una de les funcions principals de la psicopedagoga es l’ avaluació dels diferents trastorns d’aprenentatge i de conductes. D’aquesta forma, posa èmfasi en treballar a partir d’una  psicoteràpia orientada des d’un caràcter més psicològic i clínic.
L’activitat consisteix en que ella va ensenyant una sèrie d’imatges, en la qual els alumnes han de retenir durant uns 30 segons. Després ella, la retira i ells han de dibuixar la mateixa imatge sense poder veure el model. Amb això pretén que treballin la memòria visual, ja que és una de les maneres per aprendre. Els nostres aprenentatges no es realitzen només parant atenció, sinó que tenen molt a veure amb els nostres sentits, és a dir, amb tot allò que ens arriba de manera sensorial. D’aquesta manera, podem anar associant els nostres aspectes viscuts anteriorment amb allò que aprenem. Per exemple, quan ens expliquen la multiplicació ho associem a la suma. Un cop ja ho he après i ho he entès puc memoritzar-ho. Si només memoritzo no serveix de res, ja que t’enrecordes a curt plaç. Amb l’enteniment el que fem es realitzar un aprenentatge per a tota la vida.  D’aquesta manera, l’associació i la comprensió són molt més importants que l’atenció.
La meva posició en aquesta sessió ha estat d’observadora, he seguit el procés que ha realitzat la psicopedagoga i a la vegada he intervingut en moments puntuals per donar algun consell o alguna pauta.

AVALUACIÓ: Al igual que la sessió anterior, he pogut adonar-me d’un altre aspecte a valorar (memòria no verbal) mitjançant una prova que fins ara no coneixia (RIAS). M’he sentit molt bé al veure com cada alumne feia les seves representacions. Ells sabien en tot moment el procés a realitzar, ja que no era la primera vegada que ho feien, per això ha estat una sessió molt profitosa. He pogut comprovar com han complert tot allò que deia la psicopedagoga, han estat atents intentant fer-ho de la millor manera possible (aspecte molt positiu, ja que és essencial que ells vulguin millorar i evolucionar en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge). D’aquesta manera, s’han implicat i han complert els acords que els ha explicat la psicopedagoga abans de passar la prova en qüestió.

OBSERVACIONS PERSONALS: Amb aquesta sessió s’ha intentat que els alumnes millorin en la seva memòria no verbal, mesurant la capacitat de codificar, retenir breument i recuperant estímuls pictòrics. En cap moment se’ls ha pressionat, sinó que més aviat la psicopedagoga ha mostrat una actitud de confiança, de posició d’espera i d’acompanyament més que d’imposició. Tal i com vam poder estudiar en l’assignatura “Intervenció psicopedagògica” una demanda insistent o intrusiva genera a l’alumne rebuig i obstaculitza la possibilitat que faci una demanda pròpia: de parlar, sortir un moment de l’aula, conversar més tard... La psicopedagoga és la figura de confiança, per això ha de fer que sigui el mateix alumne el que es marqui una sèrie d’expectatives, donant-li suport, acompanyant-lo i ajudant-lo a enfrontar els sentiment de fracàs i impossibilitat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario