miércoles, 9 de abril de 2014

Funcions Psicopedagoga

Durant la meva estada al centre de pràctiques privat Díez-Soto he pogut observar com la psicopedagoga del centre s’encarrega de dur a terme diverses funcions. La missió principal d’aquesta és la de diagnosticar i assessorar als nens/es que presenten alguna dificultat a nivell emocional i/o psicològic perquè es puguin desenvolupar de manera integral, és a dir, tant de manera cognitiva com conductual. Primer de tot diagnostica el cas, després realitza les intervencions que ella creu pertinents i finalment, avalua el seguiment i l’evolució que ha fet el  nen/a.
D’aquesta manera, les seves funcions principals es decanten en primer lloc a una atenció directa als alumnes mitjançant una sèrie de teràpies de manera individual i grupal, és a dir, realitza una combinació d’ambdues. Gràcies al debat realitzat durant aquests dies he pogut adonar-me de la gran tasca que fa, les aportacions dels meus companys m’han aclarit molts dubtes que tenia sobre aquest aspecte i  la veritat és que estic molt agraïda. Ara, sé realment el  procés que ella duu a terme, el qual trobo que és molt enriquidor i afavoridor perquè els alumnes evolucionin en el seu trastorn de manera favorable. Tot i així, cal dir que jo només sóc partícep de les teràpies grupals. De moment no he tingut l’ocasió de poder observar cap intervenció individual, potser perquè són temes més íntims, emocionals i personals.
En segon lloc, una altra tasca principal de la psicopedagoga és l’assessorament a les famílies, als alumnes i a les escoles. A les famílies les orienta i les informa del procés psicològic i d’aprenentatge que va realitzant el seu fill/a. Als alumnes els assessora en quant el seu diagnòstic mitjançant una sèrie d’activitats i tasques que ella elabora d’acord amb les seves necessitats i el seu nivell de competència. Finalment, als docents, els dona suport i els assessora en quant a les estratègies que poden desenvolupar a l’aula en les situacions d’ensenyament-aprenentatge d’aquells alumnes amb algun tipus de trastorn i els ajuda amb la planificació de les programacions. A més, cal dir que realitza un seguiment estricte dels casos juntament amb les escoles, de tant en tant té entrevistes amb els tutors on ella és la que es desplaça per parlar amb ells, a més també es comunica via e-mail o telefòn.
En tercer lloc, realitza una detecció i avaluació dels diferents trastorns d’aprenentatge i de conductes. Ella treballa els trastorns tant de l’àrea psicopedagògica com psicològica. D’aquesta forma, posa èmfasi en treballar els trastorns d’aprenentatge, orientada a la reeducació pedagògica on es tracten trastorns com el TDAH, disgrafies, dislèxies, discalculàlies, tècniques d’estudi... I els trastorns de conducta (ansietats, trastorns obsessius...) realitzant una psicoteràpia orientada des d’un caràcter més psicològic i clínic.
Finalment, realitza consultes d’orientació per assessorar en processos de canvi, tant en l’àmbit acadèmic com en l’àmbit afectivosocial.

Cal dir, que durant aquest temps estic gaudint molt a la vegada que aprenc molts aspectes psicopedagògics. La meva tutora té un gran bagatge a sobre de 30 anys d’experiència i trobo que això és molt enriquidor, doncs té moltíssima experiència i ho noto a cada explicació que em dóna. Espero continuar aprenent tant com fins ara, doncs encara em queda molt per saber sobre aquest àmbit.

No hay comentarios:

Publicar un comentario