Durant la meva estada al centre de pràctiques privat
Díez-Soto he pogut observar com la psicopedagoga del centre s’encarrega de dur
a terme diverses funcions. La missió
principal d’aquesta és la de diagnosticar i assessorar als nens/es que
presenten alguna dificultat a nivell emocional i/o psicològic perquè es puguin
desenvolupar de manera integral, és a dir, tant de manera cognitiva com
conductual. Primer de tot diagnostica el cas, després realitza les
intervencions que ella creu pertinents i finalment, avalua el seguiment i
l’evolució que ha fet el nen/a.
D’aquesta manera, les seves funcions principals es decanten en primer lloc a una atenció directa als alumnes mitjançant
una sèrie de teràpies de manera individual i grupal, és a dir, realitza una
combinació d’ambdues. Gràcies al debat realitzat durant aquests dies he pogut
adonar-me de la gran tasca que fa, les aportacions dels meus companys m’han
aclarit molts dubtes que tenia sobre aquest aspecte i la veritat és que estic molt agraïda. Ara, sé
realment el procés que ella duu a terme,
el qual trobo que és molt enriquidor i afavoridor perquè els alumnes
evolucionin en el seu trastorn de manera favorable. Tot i així, cal dir que jo
només sóc partícep de les teràpies grupals. De moment no he tingut l’ocasió de
poder observar cap intervenció individual, potser perquè són temes més íntims,
emocionals i personals.
En segon lloc, una
altra tasca principal de la psicopedagoga és l’assessorament a les famílies, als alumnes i a les escoles. A les
famílies les orienta i les informa del procés psicològic i d’aprenentatge que
va realitzant el seu fill/a. Als alumnes els assessora en quant el seu
diagnòstic mitjançant una sèrie d’activitats i tasques que ella elabora d’acord
amb les seves necessitats i el seu nivell de competència. Finalment, als
docents, els dona suport i els assessora en quant a les estratègies que poden
desenvolupar a l’aula en les situacions d’ensenyament-aprenentatge d’aquells
alumnes amb algun tipus de trastorn i els ajuda amb la planificació de les
programacions. A més, cal dir que realitza un seguiment estricte dels casos juntament amb les escoles, de tant en
tant té entrevistes amb els tutors on ella és la que es desplaça per parlar amb
ells, a més també es comunica via e-mail o telefòn.
En tercer lloc,
realitza una detecció i avaluació dels
diferents trastorns d’aprenentatge i de conductes. Ella treballa els trastorns tant de l’àrea psicopedagògica com
psicològica. D’aquesta forma, posa èmfasi en treballar els trastorns
d’aprenentatge, orientada a la reeducació pedagògica on es tracten trastorns
com el TDAH, disgrafies, dislèxies, discalculàlies, tècniques d’estudi... I els
trastorns de conducta (ansietats, trastorns obsessius...) realitzant una
psicoteràpia orientada des d’un caràcter més psicològic i clínic.
Finalment,
realitza consultes d’orientació per
assessorar en processos de canvi, tant en l’àmbit acadèmic com en l’àmbit
afectivosocial.
Cal dir, que
durant aquest temps estic gaudint molt a la vegada que aprenc molts aspectes
psicopedagògics. La meva tutora té un gran bagatge a sobre de 30 anys d’experiència
i trobo que això és molt enriquidor, doncs té moltíssima experiència i ho noto
a cada explicació que em dóna. Espero continuar aprenent tant com fins ara, doncs encara em queda molt per saber sobre aquest àmbit.
No hay comentarios:
Publicar un comentario